Tineke Steenbrink

Tineke Steenbrink studeerde orgel bij Bernhard Winsemius en Willem Tanke aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en klavecimbel bij prof. Ketil Haugsand aan de Hochschule für Musik Köln (met ondersteuning van het Fonds voor de Podiumkunsten, VSB-beurs). Met het behalen van het ‘Konzertexamen’erd deze studie met de hoogste onderscheiding in 2004 afgerond. Tineke vormt samen met haar eeneiige tweelingzus Judith Steenbrink (viool) Ensemble Séverin. Tineke is medeoprichter van Holland Baroque Society. Zij verleende haar medewerking aan o.a. Cappella Amsterdam, Concerto Köln, Real Filharmonía de Galicia en The King’s Consort.
Sinds 2006 is zij als hoofdvakdocent klavecimbel, basso continuo en coach kamermuziek verbonden aan het Artez conservatorium Zwolle. Zij is als organist regelmatig solistisch werkzaam.
In de Sint-Martinuskerk Cuijk, waar zij het beroemde Severijn-orgel uit 1650 bespeelt, is zij aangesteld als 'organiste titulaire'.
In 2014 maakte zij haar debuut als muzikaal leider van Vokal Consort Berlin.
Tineke is de curator voor het kanaal Baroque voor www.24-classics.com


Severijn
Judith en Tineke Steenbrink (1977), oprichters van Severijn, zijn een eenei´ge tweeling. Al jong werden ze door hun vader, koordirigent Jacques Steenbrink, ingewijd in de geheimen van de oude muziek. Judith ontwikkelde zich verder op de barokviool en Tineke viel voor het orgel en het klavecimbel. Kamermuziek uit de 17e en 18e eeuw is een breed begrip. Severijn heeft hier inmiddels haar eigen weg in gevonden en staat bekend om haar creatieve programmering. Het ensemble is altijd op zoek naar verborgen manuscripten.
In concerten waar barokmuziek haar grenzen overstijgt ontmoet Severijn muzikale vrienden. Samen met oa Diederik Rijpstra (jazz trompet) klinkt naast Bach en de Beatles muziek van de Arabische megaster Majda el Roumi. In ‘Trigonale’ (Oostenrijk 2011) ontmoet Severijn de broers Paolo en Andrea Pandolfo in 17e eeuwse muziek maar ook in eigen composities.
Na het omvangrijke project van het opnemen van alle kamermuziek van Benedicto a Sancto Josepho, de Boxmeerse componist uit de 17e eeuw die ook wel Buns genoemd wordt, duikt Severijn wederom onbekende Nederlandse barokschatten op. Het Nederlands Muziek Instituut verwierf in 2006 de unieke collectie ‘Speelmuziek’. Ditmaal geen sacrale klanken: deze handgeschreven manuscripten van violisten uit de 18e eeuw klinken zeer afwisselend en dansant. De klompendans is aanstekelijk en in de langzame delen klinkt een bloedend liefdeshart.
Severijn is er ook voor kinderen: Na ‘Betover de orgels’ (2010) met verhalenverteller Donderelf, die zittend op het orgel van de vanaf 30 meter hoog de hele Nijmeegse Stevenskerk betoverde, werkte Severijn samen met Orkaan Jeugdproducties aan ‘Wolkenladder’.

www.hollandbaroquesociety.com