Vught,

Nederlands Hervormde Lambertuskerk

Helvoirtseweg/Torenstraat----google.nl/maps

oooo

 

Concerten

Vrijdag 13 november 2015

Aanvang 12.00 uur.
Wood & Wind van Duo Beek & Veen, blokfluit en orgel.

Duo Beek & Veen presenteert met trots een gloednieuw programma Wood & Wind. Blokfluit en orgel staan in de schijnwerpers! Een spectaculair spel waarin deze twee prachtige instrumenten elkaar versterken. Ze voeren spannende dialogen of proberen elkaar af te troeven in de virtuoze solo’s.
Tijdens concerten wordt er gebruik gemaakt van de orgels op locatie; op die manier krijgt ieder concert zijn eigen unieke klank. Timo Beek maakt per concert een passende registratie waardoor het orgel in al haar pracht te horen zal zijn. Ester van der Veen verkent de ruimte met verschillende blokfluiten. Ieder instrument met een eigen klankkleur passend bij de compositie.
Een spannend geheel waarbij het duo zelf het programma toelicht en daarmee de klanken van de 17de en 18de eeuw naderbij brengt.

Ester van der Veen behaalde in 2009 haar diploma Master of Music aan het conservatorium te Utrecht. Tijdens haar studie blokfluit had zij o.a. les van Marjolijn van Roon, Bert Honig en Heiko ter Schegget. Ook studeerde Ester zowel in Bern als Berlijn waar ze zich verder ontwikkelde als een veelzijdig blokfluitiste.
Sinds het behalen van haar diploma is Ester van der Veen regelmatig te horen in verschillende bezettingen. Zo gaf ze concerten op het Festival Oude Muziek te Utrecht waar ze met barokensemble Reharvoce te horen was in de Fringeconcerten.
Ook richtte ze het Red Rose Four Quartet op waarmee ze veel concerten gaf in Nederland, Duitsland, België en Italië. In 2008 won ze samen met Red Rose Four een prijs in de International Young Artist Presentation (IYAP) te Antwerpen. De warme klank waarmee het ensemble de Renaissanceklanken tot leven brengt werd door de jury geroemd. Red Rose Four trad onder meer op met blokfluitist Erik Bosgraaf en was te horen in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Sinds 2012 studeert Este0 tevens historisch fagot aan het conservatorium van Bremen. Dit nieuwe hoofdstuk ziet zij als een fantastische uitdaging en maakt dat zij zich op alle vlakken met zeer veel plezier verder kan ontwikkelen in het uitvoeren van oude muziek.

Timo Beek studeerde orgel, klavecimbel en kerkmuziek aan de conservatoria van Zwolle, Amsterdam en Enschede.
Om zijn vakkennis én kennis van de oude muziek verder uit te diepen studeerde hij enkele jaren bij Peter van Dijk te Utrecht en volgde hij masterclasses in Nederland en Duitsland bij o.a. Wim Diepenhorst en Leo van Doeselaar.
Veel orgelwerken staan op zijn repertoire, met als zwaartepunt de periode 1600 tot 1900.
Timo heeft als concertorganist een brede concertpraktijk weten op te bouwen in binnen- en buitenland en was o.a. te horen in Leeuwarden, Zwolle, Den Haag, de Euregio Maas-Rijn orgelconcerten, Duitsland, Zweden en Tsjechië. Bij al zijn concerten is het desbetreffende orgel leidraad voor een zorgvuldig, afwisselend en evenwichtig programma, waarin het orgel op vakkundige wijze wordt gepresenteerd. Recentelijk gaf hij in het Orgelpark te Amsterdam een improvisatieconcert in combinatie met een professionele dansformatie, waarbij alle orgels werden bespeeld. Ook als begeleider van koren, instrumentale en vocale solisten op orgel en klavecimbel wordt hij regelmatig uitgenodigd.
In 2003 en 2008 werkte hij als organist mee aan tv- en radio-uitzendingen.
Na vele jaren in Zwolle en Losser als professioneel organist, kerkmusicus en muziekdocent werkzaam te zijn geweest is hij op dit moment als zodanig actief in het grensgebied Overijssel/Duitsland. Als docent gaf/geeft hij workshops omtrent het nieuwe Liedboek van de Protestantse Kerk Nederland.
In 2012 werkte hij mee aan een cd-opname met The Netherlands Symphony Orchestra (Enschede) o.l.v. Jan Willem de Vriend (Symfonie nr. 2 'Lobgesang' van Felix Mendelssohn-Bartholdy), met lovende recensies van de internationale pers (o.a. de Britse krant The Independent en het Duitse Fono Forum).
Sinds 2004 is hij lid van het Asko Kamerkoor te Amsterdam o.l.v. Jos Leussink, met concerten gegeven in o.a. Concertgebouw Amsterdam, Bijloke te Gent (B), De Toonzaal te Den Bosch, Nicolaikerk te Utrecht.

 

Orgelgeschiedenis

In 1795 vernielen de Fransen het in 1788 geschonken orgel. In 1817 een grondige reparatie van het orgel. De toren krijgt in 1933 een carillon van 35 klokken. Het plafond dat bij het bespelen van het orgel afbrokkelde, werd in 1956-1958 vervangen door een nieuw stucplafond. In 1975 wordt het oude, verschillende malen verbouwde orgel uit 1788 vervangen door een nieuw:

Het Pels en van Leeuwen-orgel (1975) zoals dat van 1975 tot 2007 in de kerk stond. Nu in opslag bij de orgelbouwer en te koop.

Dispositie

Holpijp 8' bas/disc
Prestant 4' bas/disc
Roerfluit 4' bas/disc
Gemshoom 2' bas/disc
Sesquialter disc
Mixtuur III st. bas/disc
Tremulant

Pedaal: Subbas 16'

Pedaalkoppel, mechanische sleepladen. De gedekt houten subbas staat op een aparte lade achter het orgel buiten de kas.


Orgel Pels & Van Leeuwen, 1979

De recent volledig gerestaureerde Lambertuskerk van de Protestantse gemeente in Vught beschikt sinds het voorjaar 2008 over een hernieuwd orgel van Pels & Van Leeuwen. Sinds 1975 beschikte dit oudste monument van Vught over een bescheiden eenklaviers orgel van dezelfde bouwer. Waar het orgel uit de Gereformeerde Immanuelkerk van Koudekerke door kerksluiting overbodig was geworden en bij de orgelbouwers in de werkplaats een tijdelijk onderdak vond, beijverde Willem Visscher, de organist van de Lambertuskerk, zich ervoor dit instrument in zijn kerk te krijgen. Mede dankzij zijn inzet werd deze aankoop, uitbreiding en plaatsing ook haalbaar.

oooo

Voor de plaatsing in Vught werden zowel de kas als de dispositie aangepast. Voor wat betreft de kassen kregen de drie torens zeer passende bekroningen in de vorm van zwaar eikenhouten lijstwerk, terwijl ook de zijtorens aan de onderzijde voorzien werden van lijstwerk en consoles.
De dispositie is voor zijn gebruiksmogelijkheden aangepast. Zo werd op het hoofdwerk een tweetal samengestelde registers gesplitst, waarbij in 'halve stand' een enkele stem uit dit register klinkt. Zo werd uit de Mixtuur 4 st de Octaaf 2 vt afzonderlijk bespeelbaar gemaakt. De Sesquialter 2 sterk, welke vanaf a° liep, is uitgebreid naar volledige manuaalomvang, waarbij de Quint 2 2/3 vt als aparte stem kan klinken. Op het nevenwerk is de Quintfluit 1 1/3 vt met bijplaatsing van enkele pijpen en door opschuiving gewijzigd in een Quintfluit 2 2/3 vt.
Overigens is de oorspronkelijke opzet van het orgel gehandhaafd, waarbij zoveel mogelijk de voetopeningen gerespecteerd zijn. Waar nodig is het pijpwerk iets opgesneden.
Het orgel is, zeker ten opzichte van de oude eenklaviers situatie, een prachtig aanwinst voor deze kerk. In zijn relatief beperkte omvang biedt dit orgel een rijke registratiekeuze. De klank van dit vernieuwde orgel is breed en draagkrachtig, waarbij het tongwerk van het nevenwerk niet alleen een prachtige aanvulling is op het plenum, maar ook als solostem een verrassende rol kan invullen.

De dispositie

Hoofdwerk: Nevenwerk: Pedaal:
Prestant 8 vt
Roerfluit 8 vt
Octaaf 4 vt
Quint 2 2/3 vt ¹)
Octaaf 2 vt ²)
Sesquialter 2 st
Mixtuur 4 st
Holpijp 8 vt
Roerfluit 4 vt
Quintfluit 2 2/3 vt
Prestant 2 vt
Schalmey 8 vt
Tremulant
Subbas 16 vt

Vught, Pels & Van Leeuwen, 1979
voor Koudekerke, Immanuelkerk
plaatsing Vught en wijziging: Pels & Van Leeuwen, 2008

¹) uit Sesquialter 2 st
²) uit Mixtuur 4 st

tekst en foto’s Wim van der Ros

Kerkinterieur

Het wapenbord van Van Beresteijn dat in 1948 terugkwam in de kerk.

Zie ook www.lambertuskerkvught.nl