Brabants Orgelrijkdom V 'Orgels in Oosterhout'
'BOF 200902'

Opname: microfoons AKG 414, digitale recording met DPS 24 bit, digital editing en mastering met SADiE door ir. Henk Kooiker.

Basiliek Sint Jan de Doper met haar Verschueren-orgel (1977)
organist Jan Willems (opname 4 oktober 2009)

1. Louis Marchand (1669-1732): - Grande Dialogue en Ut-majeur (3.me Livre) [8.47]
2. Johann Sebastian Bach (1685-1750): - Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731 [2.47]

Registraties

Louis Marchand (1669-1732)
1. - Grande Dialogue en Ut-majeur (3.me Livre)
Grand jeu HW P8, O4, Tr8B, Tr8D, I+II,
NW G8, R4, F2, Cor
Ped S16, P+I, Ped+II
Maat 22 HW P8, O4, Tr8B, Tr8D, I+II,
NW G8, R4, F2 (begeleiding)
Ped S16, P+I, Ped+II
63 -Grand jeu HW P8, O4, Tr8B, Tr8D, I+II,
NW G8, R4, F2, Cor
Ped S16, P+I, Ped+II
Met Echo NW G8, R4, F2)
Lentement HW P8, O4, I+II (alles
octaaf lager gespeeld)
NW G8, R4
Ped S16, Ped+II
Allegro HW Tr8B, Tr8D (linkerhand)
NW G8, R4, Cor (rechterhand)
Legerement HW P8, O4, Tr8B, Tr8D, I+II,
NW G8, R4, F2, Cor
Ped S16, P+I, Ped+II
Gravement Tutti


Johann Sebastian Bach (1685-1750)
2. - Liebster Jesu, wir sind hier (a 2 clav. e ped.) BWV 731 muziekfragment
HW G8
NW R4, F2 (octaaf lager gespeeld als uitkomende stem)
Ped S16, Ped+I

Manuaal I (C-g3)
(Hoofdwerk)
Manuaal II (C-g3)
(Nevenwerk)
Pedaal C-f1
Prestant 8'
Holpijp 8'
Octaaf 4'
Mixtuur II-IV sterk
Trompet 8’ B/D
Gedekt 8'
Roerfluit 4'
Fluit 2'
Quint 3'

Subbas 16'

3 voetkoppels I + II
Ped. + I
Ped. + II

Vredeskerk en haar Moreau-orgel (1753)
organiste Jacomien Kramers-Rotman (opname 28 september 2009)

3. Jean-François Dandrieu (1682-1738): - Offertoire in d [4.44]
4. Georg Philipp Telemann (1681-1767): - Fantasia in g [5.11]


Registraties


3. J.F. Dandrieu
- Offertoire in d
Gravement P8, O4, O2, M, H8, GedF4, T8 (B+D)
Middendeel: +C -O2
Slotdeel: -C +O2

4. G.Ph. Telemann
- Fantasia in g muziekfragment
Vivace H8, KF2
Cantabilé P8, H8, Tr
Vivace H8, KF2

Manuaal C-c3
Pedaal
Prestant 8’
Holpijp 8’
Octaaf 4’
Gedekt fluyt 4’
Nasat 2 2/3’
Octaaf 2’
Klynfluit 2’
Flageolet 1’
Sexqualter 2 st.
Mixtuur 3 st.
Cornet D 5 st.
Trompet B/D 8’
Vox Humana 8’
aangehangen



Sint Paulusabdij en haar Pels-orgel (1956)
organist Bert Augustus (opname 28 september 2009)

Michel Corrette (1709 – 1795): uit Premier Livre d’Orgue, Magnificat du 1r ton
5. - Plein jeu [1.10]
6. - Duo [1.58]
7. - Tierce en taille [1.59]
8. - Basse de Cromhorne [1.19]
9. - Trio [1.14]
10. - Grand jeu [2.27]
muziekfragment
Johann Gottfried Walther (1684-1748): Concerto del Signr. Vivaldi appropriato all’ Organo
11. - Allegro [4.03]
12. - Adagio [3.24]
muziekfragment
13. - Allegro [3.57]

Registraties

Michel Corrette
- uit PREMIER LIVRE D’ORGUE: Magnificat du 1r ton
5. P
lein jeu
HW P16, P8, H8, O4, M5-8, M3-4
Pos G8, P4, N2, M

6. Duo
HW H8, F4, C
Pos F4, N2, K8, II+III
BW N 2 2/3

7. Tierce en taille
HW H8, F4 (octaaf lager gespeeld)
Pos Sesq, II+III
BW P4, C

8. Basse de Cromhorne
HW H8
Pos K8, II+III

BW N 2 2/3
9. Trio
HW P8, H8, O4, C
Pos P4, K8, II+III
BW P4, C

10. Grand jeu
HW P16, P8, O4, C, T8, I+II, I+III
Pos G8, F4, N2, Sesq, K8, II+III
BW P8, R8, P4, C
Ped P+I
Pos P4, K8, II+II
I

Johann Gottfried Walther (1684-1748)
- Concerto del Signr. Vivaldi appropriato all’ Organo
11. Allegro
HW H8, F4, I+II, I+III
Pos G8, F4
BW R8, N 2 2/3
Ped S16, G8, ItP4

12. Adagio
HW (C.F.) H8, I+II, I+III
Pos G8, Q8
BW (begeleiding) R8

13. Allegro
HW P8, H8, O4, O2, M5-8, C, I+II, I+III
Pos G8, P4, N2, K8, II+III
BW R8, F4, N 2 2/3, Z2, T 1 3/5, L 1 1/3
Ped P16, S16, O8, G8, ItP4,T8


Hoofdwerk (I) (C-g''') Positief (II) (C-g''') Bovenwerk (III) (C-g''') Pedaal (C-f')
Prestant 16 vt
Prestant 8 vt
Holpijp 8 vt
Octaaf 4 vt
Fluit 4 vt
Octaaf 2 vt
Mixtuur 2 2/3 vt 5-8 st
Mixtuur 1 vt 3-4 st
Cornet 2-5 st
Trompet 8 vt
Gemshoorn 8 vt
Quintadena 8 vt
Prestant 4 vt
Fluit 4 vt
Nachthoorn 2 vt
Sesquialtera 2 st
Mixtuur 1 1/3 vt 3 st
Kromhoorn 8 vt
Prestant 8 vt
Roerfluit 8 vt
Prestant 4 vt
Fluit 4 vt
Nasard 2 2/3 vt
Zwegel 2 vt
Terts 1 3/5 vt
Larigot 1 1/3 vt
Cornet 5 st
Trompet 8 v
Regal 4 vt
Tremolo
Prestant 16 vt
Subbas 16 vt
Octaaf 8 vt
Gemshoorn 8 vt
Italiaans Prestant 4 vt
Trompet 8 vt
Koppelingen
Ped + I
Ped + II
Ped + III
Ped + III sup
I + II
I + III
II + III

Basiliek Sint Jan de Doper met haar Maarschalkerweerd-orgel (1888)
organist Jan Willems (opname 4 oktober 2009)

Cesar Franck (1822-1890): Trois pièces en ré majeur et ré mineur (L’Organiste)
14. - Chant de la creuse 1.37
15. - Quasi andante 1.18
muziekfragment
16. - Maestoso 1.18
17. Maurice Duruflé (1902-1986): - Choral Varié du 'Veni Creator’ (Opus 4)* 7.09
18. Charles Gounod (1818-1893): - Repentir* 5.36
muziekfragment
19. Hendrik Andriessen (1892-1981): - Premier Choral (1910) 9.39
*met Ilse van Wuijckhuijse (mezzo-sopraan)


Registraties

Cesar Franck - Trois pièces en ré majeur et ré mineur (L’Organiste)
14.
- Chant de la creuse - Très lent
Sterkere delen HW B16, P16, Suboctaafkoppel I+II (alles octaaf hoger gespeeld)
Pos B8, G8, FH8,
Ped S16
Zachtere delen Pos G8, VC8

15. - Quasi andante
Begin HW Rfl8, V8 (begeleiding)
Pos B8, BH8 (uitkomende stem)
Ped S16
Slot beide handen op Pos +Tremulant

16. - Maestoso
Sterke delen HW B16, P8, Rfl8, V8, P4, F4, I+II
Pos B8, G8, FH8, Rfl4, S4, Cor, BH8
Ped S16
Zachte delen Pos B8, G8, FH8, BH8
Slot Pos B8, Rfl4, Tremulant
Ped S16

Maurice Duruflé
17. - Choral Varié sur le thème du 'Veni Creator’ (Opus 4)
Choral (Plein Jeu) HW P8, Rfl8, V8, P4, F4, Q3, W2, Mixt, I+II
Pos B8
Ped S16, O8, V8, P+I

I Poco meno lento
HW Rfl8, I+II (rechterhand)
Pos B8 (linkerhand)
Ped V8, P+II (C.F.)

II Allegretto
HW V8, W2
Pos B8, FH8, Rfl4


III Andante Expressivo
HW W2
Pos G8, VC8 (begeleiding)
Ped Ped+I (C.F. octaaf lager gespeeld)

IV Final
HW P8, Rfl8, V8, P4, F4, I+II
Pos B8, G8, FH8, Rfl4, S4, Cor, BH8
Ped S16, O8, V8, P+II
Vanuit deze beginregistratie wordt een gigantische climax opgebouwd naar het volle werk, met alle (sub)koppelingen.

Charles Gounod
18. - Repentir met mezzo-sopraan: Ilse van Wuijckhuijse
In dit stuk hoort u de diverse grondstemmen van het orgel in hun begeleidende rol. De ‘snijdende’ solostem die u op een aantal momenten hoort is de Violon 8vt van het hoofd- werk (gekoppeld aan het Positief). Het geheel mondt uit in een climax met op HW alle 8-voets grondstemmen, ge koppeld aan het positief met alle 8- en 4-voetsstemmen, mèt de Basson Hobo. Het stuk eindigt hemels (begeleiding Pos: G8 + VC8 – solostem HW: Rfl8, gekoppeld aan Pos).

Hendrik Andriessen (1892-1981)
19. - Premier Choral (1910)
Aan het begin hoort u de grondstemmen van het orgel, afwisselend met en zonder Basson-Hobo. Dit mondt uit in een groots crescendo. Het verstilde middendeel wordt gespeeld met de B8, G8 en Voix Célèste als begeleiding en P8, Rfl8, V8 (gekoppeld aan Pos) als uitkomende stem. Vervolgens weer grondstemmen, toewerkend naar het tutti.

Hoofdwerk C-f3 Positief C-f3 Pedaal C-d1 Koppelingen
Prestant 8’
Bourdon 16’
Prestant 16’ D vanaf g0
Roerfluit 8’
Violon 8’
Flûte octaviante 4’
*Quintfluit 6’
*Prestant 4’
*Quint 3’
*Woudfluit 2’
*Mixtuur III-V sterk
*Cornet V sterk D
*Trompet 8’
Holpijp 8’
Viola di Gamba 8’
Voix céleste 8’ vanaf c
Flûte harmonique 8’
Salicet 4’
Roerfluit 4’
Cornet I-III sterk
Basson Hobo 8’
Open Subbas 16’
Octaafbas 8’
Violoncel 8’
Bazuin 16’
Koppels: HW+Pos, Ped+HW, Ped+Pos, HW+Pos 16’ (allen uitgevoerd als trede)
ventiel
tremolo (Positief, uitgevoerd als trede)
combinatieregisters HW (gemerkt met *, uitgevoerd als trede)
zweltrede (Positief)

totaaltijd: 70 min.


Terug naar het overzicht van de CD's